Friday 10 January 2014

سنای آمریکا طی قطعنامه‌ای از دولت ایران خواست بهائیان زندانی در این کشور را آزاد کند


سنای آمریکا طی قطعنامه‌ای از دولت ایران خواست بهائیان زندانی در این کشور را آزاد کند
قطعنامه اخیر سنای آمریکا در ادامه هشدارهای قطعنامه‌های اخیر کنگره این کشور در همین رابطه صادر شده است 
سنای آمریکا خواستار آزادی زندانیان بهائی در ایران و به رسمیت شناختن حقوق اقلیت‌های دینی به عنوان یکی از ارکان حقوق بشر در این کشور شد. مجلس نمایندگان و سنای آمریکا در گذشته نیز نقض حقوق اقلیت‌های بهائی در ایران را محکوم کرده بودند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه قطعنامه سنای آمریکا که روز جمعه ۲۰ دسامبر/ ۲۹ آذر به وقت محلی، در روزهای پایانی سال جدید میلادی تصویب شد، خواستار آزادی هرچه سریع‌تر هفت نفر از رهبران بهائيان و ۱۲ معلم بهائی است که در این کشور زندانی هستند.
در این قطعنامه آمده است که سنای آمریکا " نقض حقوق اقلیت بهائی در ایران را که از طرف دولت این کشور حمایت می‌شود و همچنین ادامه نقض قوانین بین‌المللی از طرف ایران را محکوم می کند". قطعنامه اخیر سنای آمریکا در ادامه هشدارهای قطعنامه‌های اخیر کنگره آمریکا در همین رابطه صادر شده است.
این قطعنامه بدون هیچ اختلاف نظری تصویب و از حمایت موافقان تفاهم‌نامه شش‌ماهه با ایران بر سر برنامه‌های اتمی این کشور نیز برخوردار شد.
صویب این قطعنامه در حالی است که چندی است بحث در آمریکا بر سر تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران مطرح است. اوباما روز جمعه ۲۰ دسامبر از سنای این کشور خواست تحریم‌های جدیدی علیه ایران برقرار نکند و منتظر پایان گفت‌و‌گوهای هسته‌ای با این کشور باشد.
طرح صدور قطعنامه در سنا در باره بهائیان ایران را سناتور آمریکایی مارک کیرک مطرح کرد. او که از مخالفان شدید سیاست جمهوری اسلامی ایران است، خواستار تشدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است. او در نظر دارد در همکاری با سناتورهای دیگر طرح اوباما برای تعامل با ایران و گفت‌وگو بر سر برنامه اتمی این کشور را متوقف کند.
جمهوری اسلامی ایران بهائیت را که در قرن نوزدهم میلادی در این کشور بوجود آمد، ارتداد می‌داند. بهاالله، رهبر بهائیان، در سال ۱۸۱۷ در ایران به دنیا آمد. معتقدان این دین او را آخرین فرستاده الهی در سلسله پیامبران پیشین می‌دانند. مرکز بهائیان در شهر حیفا در اسرائیل در سال۱۹۴۸ میلادی تاسیس شد

No comments:

Post a Comment