Thursday 2 January 2014

علم لدنّی مظاهر الهی

حضرت بهاء الله در لوح حکمت که حاوی نصائح و مواعظ مهمّه در زمینهٔ رفتار فردی است ، ضمن توضیح معتقدات اساسی بعضی از فلاسفهٔ قدیم یونان بیان می فرمایند : " که در هیچ مدرسه ای داخل نشده و از هیچ نفسی تعلیم نگرفته اند . با وجود این ، علم به آن چه در عالم وجود ، موجود است ، از طرف قادر متّعال به حضرتشان عطاء شده ، و در صفحهٔ قبشان نقش بسته و به لسان مبارک به صورت کلمات ترجمه و جاری گردیده . "
نفحات ظهور حضرت بهاء الله ، ص ٣٠

حاجی محمّد اسمعيل يزدی (حضور حضرت عبدالبهاء) مشرّف بود عرض کرد : " آيا مظاهر مقدّسهٔ الهیّه از بَدوِ ولادت , قلوبشان به انوار علوم عوالم غيبی و علم لَدُنّی مُنَوَّر است يا بعد از اين که مبعوث به رسالت می شوند آن عوالم ظاهر می گردد ؟

فرمودند : " مَثَلِ مظاهر مقدّسهٔ الهيّه , مِثل اين چراغ است که در ذات و فطرت روشن است، ولکن محفظه ای آهنين بر روی اين چراغ است . نفوس از مشاهدهٔ انوارِ اين چراغ محروم و ممنوع می باشند ؛ وليکن چراغ , نورانی است چون آن سَرپوش برداشته شود , آن انوار ساطع گردد و عالَم را روشن و نورانی فرمايد . انبياء و مظاهر مقدّسه در فطرت و ذات , ممتاز از ساير خلق , خلق شده اند و چون بعثت واقع شود حقائقِ ذاتِ مظاهرِ مقدّسهٔ الهيّه واضح و آشکار گردد . "
پس جای تعجّب نيست وقتی می خوانيم که حضرت باب در اوان طفوليت در سَرِ کلاس درس , اسرارِ مکنونهٔ جملهٔ " بسم الله الرّحمن الرّحيم " را برای معلّمشان بيان می فرمايند و يا اين که جمال ابهی در سنين شش يا هفت سالگی مکتوبی به اين فصاحت و بلاغت به يکی از بستگان مرقوم می فرمايد : " هو المحبوب , انشاء الله در سایهٔ رحمت رحمانی و قِبابِ عنايت سبحانی ساکن و مُستَريح باشيد . بر حَسَبِ ظاهر , من کوچکم ، خطّ ندارم ولکن چون اين امّی به سدرهٔ الهی متمسّک است . بی علم می خواند و بی خطّ می نويسد و اين در عالَمِ باطن , نزدِ اهلِ بَصَر مشهود است . اَغيار از اين سِرّ آگاه نبوده و نيستند .
کتاب محبوب عالم ، ص١٨٢ و ١٨٣

No comments:

Post a Comment