Tuesday 10 September 2013

نسرین ستوده قانون مجازات اسلامی در مورد قتل بهاییان را به چالش کشید


نسرین ستوده، وکیل زندانی که به تازگی وارد چهارمین سال از دوران محکومیت حبس شش ساله‌ی خود شده، با اشاره به قتل عطاءالله رضوانی، یک شهروند بهایی در بندرعباس، قانون مجازات اسلامی در خصوص قتل افراد غیرمسلمان را مورد پرسش قرار داده است.

در نقل‌قولی که رضا خندان، همسر خانم ستوده، در صفحه‌ی شخصی‌اش از او منتشر کرده، وی از مقامات قضایی جمهوری اسلامی پرسیده که «اگر آمر و قاتل آقای عطاءالله رضوانی را پیدا کنید و بخواهید بر اساس قانون با او رفتار کنید قاتل یا قاتلان چه مجازاتی خواهند داشت؟ آیا جز این است که در صورت مسلمان بودن قاتل، بر اساس ماده ۳۰۱ قانون مجازات اسلامی اصلا مجازات نخواهد شد و فقط چند تومان باید به خانواده‌ی مقتول پول پرداخت کند؟

خانم ستوده در ادامه با توضیح اینکه بر اساس قانون مجازات اسلامی، چنان‌چه فردی مسلمان، فرد غیر مسلمانی را بکشد، با قصاص، زندان و یا مجازات دیگری روبه‌رو نخواهد شد، خاطرنشان کرده که «البته تمام این بحث‌ها زمانی مطرح خواهد شد که اراده‌ای برای شناسایی و معرفی قاتل یا قاتلان وجود داشته باشد. در حالی که تا این لحظه هیچ نشانه‌ای از وجود چنین اراده‌ای دیده نمی‌شود».

عطاءالله رضوانی، شامگاه شنبه (۲ شهریور-۲۴ آگِست)، پس از خروج از منزل دوستش، توسط افراد مسلح ناشناسی که احتمالا در اتومبیل وی کمین کرده بودند، ربوده شد و در محل خلوتی در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن در حومۀ بندرعباس، با شلیک گلوله از پشت سر به قتل رسید.

این شهروند بهایی عضو یک هیات سه نفره موسوم به «خادمان جامعه بهایی» بود و پیش از این چندین بار به خاطر فعالیت‌های اجتماعی و خیریه‌ی خود، از سوی نهادهای امنیتی و به ویژه دفتر امام جمعه شهر مورد تهدید قرار گرفته بود.

به دنبال قتل آقای رضوانی، ۴۷ تن از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان رجایی‌شهر کرج با انتشار نامه‌ای «خواستار تحقیقات هرچه سریع‌تر و محاکمه‌ی آمرین و عاملین این قتل در دادگاه‌های صالحه» شدند.

در نامه‌ی این زندانیان با اشاره به سابقه‌ی تهدید، بازداشت و احضارهای متعدد عطاءالله رضوانی و اعضای خانواده‌اش، و نیز وقوع اتفاق‌های مشابه منجر به قتل یا جراحت جدی در خصوص دیگر شهروندان بهایی در سال‌های اخیر، تاکید شده که «رسیدگی سریع و عادلانه به این موضوع ضامن حق اولیه امنیت و آسایش آحاد مردم ایران خواهد بود»

No comments:

Post a Comment