Sunday 25 May 2014

اخبار جامعه بهایی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳

                    
خبرگزاری هرانا- طی اردیبهشت ماه سال جاری ۵۸ سال زندان برای ۲۰ شهروند بهایی صادر شد و همچنین قبرستان شهروندان بهایی توسط سپاه تخریب و گودبرداری شد.
• ۳ اردیبهشت، چهارشنبه: صدور ۵۸ سال زندان برای ۲۰ شهروند بهایی در شهرستان یزد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در تاریخ ۱۰ مرداد ماه ۱۳۹۰ ماموران وزارت اطلاعات به خانه تعدادی از شهروندان بهایی در شهرهای یزد، اصفهان، کرمان و اراک حمله کرده و تعداد ۱۷ نفر را بازداشت کردند. پس از ۲ هفته ۳ شهروندان بهایی دیگر در شهر یزد بازداشت شدند.
کلیه بازداشت شده‌ها پس از حدود یک ماه مجموعا با قید وثیقه ۱ میلیارد و دویست میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.
پس از حدود یک سال حکم این افراد در شعبه ۱ دادگاه انقلاب یزد صادر و این ۲۰ شهروند بهایی مجموعا به ۵۸ سال زندان که ۳۸ سال آن تعزیری است محکوم شدند.
حکم فوق در تاریخ ۲۷ فروردین ماه سال جاری در شعبه تجدیدنظر استان به تایید رسید.
اسامی این ۲۰ شهروند بهایی و میزان محکومیت ایشان به شرح زیر است:
صبا گلشن (اصفهان): ۴ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی، شهرام اشراقی، مهندس خسرو دهقانی (اصفهان)، شهرام فلاح (کرمان)، نوید حقیقی (یاسوج)، ایمان رشیدی (یزد): ۳ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی، فریبرز باغی، ناطقه نعیمی، شبنم متحد، فریبا اشتری (یزد)، نغمه فارابی (اصفهان): ۲ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی فرح باغی؛ مهران اسلامی، اعظم مطهری، فرحناز میثاقیان (یزد)، سهراب نقی‌پور، آذر پورخرسند، ساسان حقیری، طاهره روحانی، ویدا حقیقی (اصفهان): ۱ سال تعزیری و ۱ سال تعلیقی
توضیح: در گزارش فوق احکام تعلیقی هم در حکم تعزیری و هم به صورت جداگانه محاسبه شده بود که تصحیح شد و بدین ترتیب احکام صادره برای این ۲۰ شهروند مجموعا ۵۸ سال حبس بوده است.
یکی از محکوم شدگان می‌نویسد:
در تاریخ ۲۷ فروردین ۹۳ رئیس محترم دادگستری یزد در یک اقدام کاملا غیر قانونی و کم سابقه، مانع از تشکیل دادگاه تجدید نظر ۲۰ نفر از بهائیان یزد، اصفهان، اراک و کرمان گردیده و رأساً حکم دادگاه بدوی را در مورد مته‌مان تا ئید کرده و برای اجرا به شعبۀ اجرای احکام دادگستری یزد می‌فرستند. ایشان بدون اطلاع مته‌مان و وکلای ایشان و با مشورت معا ون خویش بر این بیعدالتی مهر تائید می‌زنند و تشکیل دادگاه تجدید نظر را مانع می‌شوندیکی از قضات بیدادگر سیستم قضائی یزد عنوان می‌کند که اگر قرار بود من تصمیم گیرنده باشم، شما هیچکدامتان حق حیات هم ندارید. در واقع ایشا ن تأسف می‌خورند که چرا در مورد ما بهائیان تصمیم گیرنده نیستند و مسئول دیگر می‌فرمایند که من وجدانم از صدور این حکم کاملاً آسوده و آرام است و هیچ تردیدی ندارم. این نمونه‌ای از دیدگاه این دولتمردان در این سرزمین مبارک است.
• ۷ اردیبهشت، یکشنبه: هجوم به خانۀ نسیم باقری، شهروند بهایی تهرانی، برای اجرای حکم چهار سال حبس.
بنا به اطلاع رسیده، حوالی ساعت ۷ صبح روز یک شنبه ۷ اردیبهشت چهار نفر از ماموران وزارت اطلاعات با در دست داشتن حکم تفتیش منزل و بازداشت نسیم باقری شهروند بهایی ساکن تهران، به منزل نامبرده یورش بردند. نسیم باقری را از خواب بیدار کرده و خواستار آن شدند که سریع جهت انتقال به زندان اوین برای گذراندن دوران محکومیت آماده شود. خانم باقری فقط توانست چند تا از داروهای ضروری را بردارد و سپس همراه ماموران به زندان اوین برده شد.
قابل ذکر است نسیم باقری به حکم دادگاه انقلاب تهران به چهار سال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور از طریق عضویت در موسسه غیرقانونی محکوم می‌باشد. مراد از موسسه غیرقانونی، دانشگاه مجازی بهاییان ایران می‌باشد که وظیفه تدریس به دانشجویان محروم از تحصیل بهایی را به عهده دارد. این در حالی است که از قبل نسیم باقری از اجری این حکم در این زمان اطلاعی نداشته است.
• ۸ اردیبهشت، دوشنبه: اقدام برای تخریب قبرستان بهاییان در شیراز
گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی، قصدتخریب قبرستان قدیم بهاییان (گلستان جاوید) شیراز را دارند. بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۸ اردیبهشت ماه گروهی با پیاده کردن لودر و بیل مکانیکی قصد تخریب قبرستان بهاییان شیراز (گلستان جاوید یا باغ ابدی) را جهت ساخت مجموعه فرهنگی داشتند. گفتنی است، این قبرستان به قربانیان بهایی که در دهه ۶۰ اعدام شدند اختصاص دارد و پس از آن کسی در آنجا دفن نشده است. طبق آخرین گزارشات وسابل همچنان در محل حاضر است ولی اقدام برای تخریب گورستان هنوز آغاز نشده است.
• ۸ اردیبهشت، دوشنبه: تشکیل دادگاه محاکمه برای ۱۵ نفر بهایی در شیراز
در بهمن ماه سال ۸۹ بود که عده‌ای از هموطنان بهایی به جرم مسافرت به کشورهای هند و امارات دستگیر و همه آنان پس از بازجویی‌های مکرر در اداره اطلاعات شیراز٬ روانه زندان عادل آباد این شهر شدند. اما پس از پیگیری‌های خانواده‌ها و تلاش وکیل٬ این ۱۵ تن به قید وثیقه آزاد شدند. بنا به گزارش خبرنگار سحام٬‌ بنا به آنچه مطرح شده جرم اکثر آنان مسافرت به دبی و نیز کشور هند و بازدید از معبدشان در این کشور بوده است. همچنین از دیگر اتهاماتی که به این افراد زده شده می‌توان به تشکیل کلاس برای کودکان زیر پنج سال و نوجوانان و جوانان بهایی اشاره نمود. اسامی این افراد به این ترتیب است: «خانم‌ها ۱- یکتا فهندژ ۲ – مژده فلاح ۳- مژگان عمادی ۴ – سُمیترا ممتازیان و آقایان ۵ – هومن زارعی ۶ – نیما دهقان ۷ – کاووس صمیمی ۸ – کامبیزحبیبی ۹- محمد صادق نوریان ۱۰ – فریدعمادی – ۱۱- فرشید یزدانی ۱۲- سام جابری ۱۳- سینا ساریخانی ۱۴- پیام تسلیمی ۱۵- ایمان رحمت پناه. قابل ذکر است که حکم عدنان رحمت پناه در دادگاه تجدید نظر تصویب شد و محکوم به یکسال حبس شد.
• ۱۱ اردیبهشت، پنج شنبه: اقدام به تخریب قبرستان بهاییان در شیراز علی رغم دستور اماکن، توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی
جامعه جهانی بهایی از اقدام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در تخریب یک گورستان تاریخی بهاییان در شیراز خبر داده و خواستار توقف این اقدام شده است. گزارشی که این نهاد دینی در روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت، منتشر کرده است بیان می‌کند که خاک‌برداری از این گورستان و تخریب قبور آغاز شده و ده‌ها کامیون به سرعت در حال انتقال خاک‌ها هستند. یک منبع مطلع به گزارشگر هرانا گفت: «نماینده شهروندان بهایی موفق به کسب دستور توقف تخریب گورستان از اداره اماکن شدند. اما گروهی که قصد تخریب این گورستان را داشته دست از کار نکشیده و به گود برداری خود ادامه دادند. ایشان حتی یک مامور مسلح را نیز بر سر این زمین گذاشته بودند و به دستور اداره اماکن هیچ توجهی نکردند.
• ۱۶ اردیبهشت، سه شنبه: بازداشت نسیم اشرفی جهت اجرای حکم یکسال حبس تعزیری
صبح امروز در حالی که وی جهت انجام آزمایش پزشکی به آزمایشگاه بهار (خیابان امیرآباد) مراجعه کرده بود، توسط مامورین امنیتی دستگیر و جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل گردید. وی پیش از این در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه‌ به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در تشکیلات مذهبی بهایی محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. طبق رای دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم سه سال حبس تعزیری «نسیم اشرفی» به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.
• ۲۱ اردیبهشت ماه، یکشنبه: بازداشت الهام فراهانی (نعیمی) و شمیم نعیمی جهت اجرای حکم
بنا به اطلاع واصله، ماموران امنیتی روز یک شنبه ۲۱ اردیبهشت ماه یک مادر و پسر بهایی ساکن تهران را به نام‌های الهام فراهانی (نعیمی) و شمیم نعیمی را جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. قابل ذکر است الهام فراهانی به چهار سال حبس و شمیم نعیمی به سه سال حبس تعزیری محکوم می‌باشند.
یکی از نزدیکان این دو شهروند بهایی به هرانا گفت: «صبح روز شنبه ماموران به منزل شمیم مراجعه کرده تا او را دستگیر کنند ولی چون منزل نبود قرار شد فردا برای جلب وی برگردند. صبح روز یکشنبه، شمیم آماده شده بود که خودش را به زندان معرفی کند که ماموران دوباره به منزل وی آمدند و او را بازداشت کردند… ساعتی بعد، چند نفر از اعضای خانواده شمیم برای خداحافظی با او به درب زندان اوین می‌روند که یک مامور می‌اید و سراغ مادر شمیم (الهام فراهانی) را می‌گیرد و می‌گوید شمیم می‌خواهد با مادرش خداحافظی کند… به خانم فراهانی (مادر شمیم) زنگ می‌زنند که خودش را به زندان اوین برساند ولی وقتی الهام به درب زندان می‌اید وی را هم دستگیر و برای اجرای حکم به زندان منتقل می‌کنند.»
یاداوری می‌شود عادل نعیمی، همسر الهام فراهانی و پدر شمیم نعیمی از تابستان سال ۹۱ در زندان می‌باشد. نامبرده محکوم به ده سال حبس تعزیری می‌باشد.

No comments:

Post a Comment